IAD

Què fer en cas d’assetjament?

Identificar les situacions de violència masclista és clar per sol·licitar ajut.

A l’Institut Andorrà de les Dones (IAD) ‒entitat pública i independent que treballa per promoure i dur a terme accions en matèria d’igualtat de tracte i no-discriminació per raó de sexe (art. 27, Llei 6/2022)‒  hem rebut, les darreres setmanes, diferents demandes per conèixer els recursos públics per atendre persones que fa poc que han arribat al país que es poden trobar en circumstàncies difícils. Per aquest motiu, hem creat un nou fullet dirigit a totes les persones residents que es puguin trobar en situació de vulnerabilitat o desigualtat. El document s’ha fet en diversos idiomes per garantir que la informació sigui de fàcil accés i el trobareu a: www.iad.ad/benestar-i-salut. 

Saber identificar i detectar si vivim situacions de discriminació, d’assetjament o de violència masclista és clau per sol·licitar ajuda i accedir a l’atenció dels serveis assistencials. Des de l’IAD volem contribuir a fer que la usuària, l’usuari o els acompanyants identifiquin el servei més adient. Seguidament, plantegem diferents escenaris que mostren casos de risc o patiment físic o psicològic i l’enllaç al servei corresponent.

–En cas de viure una situació de violència masclista o de gènere, però sense emergència: connecta amb el Servei d’atenció a les víctimes de violència de gènere (SAVVG). El SAVVG proporciona informació i assessorament psicològic, jurídic, sociolaboral… a les víctimes de violència de gènere i als seus fills i filles menors. L’horari és de dilluns a dijous de 8 a 17 hores i els divendres, de 8 a 15. Atenció telefònica gratuïta les 24 hores al 181.

–En cas de patir abús sexual o violència masclista física, o psicològica cal activar el codi lila. Acudeix al Servei d’Urgències de l’hospital i posa les dues mans al damunt de l’adhesiu lila del taulell. Atenció telefònica gratuïta les 24 hores al 181.

–En cas d’agressió física, sexual i lesions, també has d’anar al Servei d’Urgències de l’hospital. Atenció telefònica gratuïta les 24 hores al 116.

–En cas de situació de risc per a la seguretat, has de contactar amb la Policia. Atenció telefònica gratuïta les 24 hores al 110.

–En cas de veure que es vulneren els teus drets fonamentals per part d’administracions públiques, entitats privades o persones físiques, pots fer cap al Raonador del Ciutadà. En aquest servei proporcionen informació, ajuda i consell a tota persona que pateixi situacions discriminatòries. L’horari és de dilluns a divendres de 8 a 15 hores. Atenció telefònica al 810 585.  

–En cas de patir assetjament sexual, discriminació per raó de sexe, per embaràs o maternitat, o davant de conductes que atemptin contra la dignitat o creïn un entorn intimidatori, degradant o ofensiu en l’àmbit laboral, adreça’t a la persona referent en matèria d’igualtat de la teva empresa o directament al Servei d’Inspecció de Treball. Atenció telefònica al 885 858 o bé a l’adreça electrònica [email protected]

–En cas de necessitar informació i assessorament sobre la salut sexual i reproductiva, dirigeix-te al Servei Integral d’Atenció a la Dona (SIAD). L’horari és de dilluns a divendres de 7.30 a 20.30 hores. Atenció telefònica gratuïta les 24 h al 191.

–En cas de requerir suport de treball social, d’infermeria o d’informació sobre temes de joventut o maternitat, has d’anar al Centre d’Atenció Primària (CAP) de la teva parròquia. S’hi ofereixen serveis sociosanitaris: actes específics dirigits a restablir la salut o mantenir la qualitat de vida.

–Finalment, recorda que hi ha una àmplia xarxa de suport associatiu que et pot ajudar; consulta-la a www.iad.ad/en-xarxa.

Tot i que en la nostra societat encara hi ha tabús i estigmes entorn de les víctimes de violència de gènere i altres violències, tant en els àmbits privats com els públics s’han fet avenços en el camp de la seva prevenció, detecció i abordatge que garanteixen, d’una banda, la recepció de les queixes i denúncies per part de víctimes, acompanyants i testimonis, garantint la seva protecció i acompanyament, i, de l’altra, eines i recursos específics per abordar i resoldre cada una de les situacions de discriminació, abús o violència. Recorda que el més important és demanar ajuda!

Íngrid Blanc